donderdag, augustus 31, 2006

MySpace brengt meer verkeer naar retail sites dan MSN Search

Volgens de nieuwe Hitwise rapporten brengt MySpace meer verkeer naar de amerikaanse retail sites dan MSN search de afgelopen week.

Dit laat zien dat de jonge MySpace generatie wel degelijk online shoppers zijn. Een site als MySpace kan dit verkeer beter sturen dan een achterblijvende zoekmachine.

Ik moet toegeven MSN wordt steeds beter in termen van de relevantie, maar ze lopen nog steeds mijlenver achter op Google en Yahoo. En wanneer een site als MySpace ze overtreft in shopping verkeer, zal het wel gaan rommelen in Seatle.

Ben benieuwd wat dit voor Hyves gaat betekenen de komende jaren. MySpace heeft net een samenwerking met google gesloten, en zal de zoekfunctionaliteit van de zoekmachine uit Mountain View in Q4 gaan integreren in de site. Het aantal zoekopdrachten wat Myspace dan naar de retail sites kan sturen zal alleen nog maar groeien.

Het mooie van dit alles is, dat er een gesegmenteerde zoekmarkt ontstaat. Mainstream zoekers gebruiken Google, jongere generatie gebruikt MySpace achtige sites, techies gebruiken blogsearch of aggregators. Of heb ik die laatste nu helemaal fout?

Even snel het rijtje af van de cijfers:

  • Google 14.93%
  • Yahoo 4.69%
  • Myspace 2.53%
  • MSN 2.53%

De percentages geven weer hoeveel van het verkeer naar shopping/retail sites werd geleverd door deze sites.

Bron: Techcrunch.com