zondag, augustus 27, 2006

Hoe verhuur je je huis, goede en slechte ervaring

Met mijn verhuizing naar San Francisco moest ik natuurlijk een oplossing vinden voor mijn huis in Amsterdam. Mijn huis verkopen vond ik niet echt een optie. Pas twee jaar geleden had ik het gekocht en het was net af. Ik ging al zo snel weg naar het buitenland dat verkopen ook te lang zou duren. Gemeubileerd verhuren leek mij dus de beste optie.

Maar waar haal je een klant vandaan, en hoe ga je het appartement laten beheren? Van een collega kreeg ik een aantal adviezen. Waaronder dat je in ieder geval veel verschillende bureaus over de vloer moet laten komen. Hierdoor kan je uitzoeken bij wie je een goed gevoel hebt, en in ieder geval een beetje inzicht in de prijs krijgen.

Het bureau dat zij gebruikt had was Barrington Real Estate. Afspraak gemaakt voor een zaterdag ochtend en maar hopen dat ze een grote klanten base hadden. Had nog twee andere bureaus gesproken, maar kreeg van George K., de eigenaar van Barrington, het beste gevoel op het eerste moment. Wat kan schein bedriegen. Ik ging met Barrington in zee.

In Februari ben ik afgereisd naar de VS. George had een sleutel en zou ervoor zorgen dat er foto's en uitgebreide omschrijving op de website zou komen te staan. Nou je begrijpt het al, er kwam helemaal niets van terecht. Elke keer was er een andere smoes.

Zeg nou zelf, als ik een bureau inschakel om mijn appartement te verhuren, dan kan ik toch wel verwachten dat ze er werk in steken om het ook verhuurd te krijgen! De smoezen waren als die van een scholier:

  • We zijn deze week aan het verhuizen, dus we kunnen nu niemand missen om foto's te gaan maken.
  • We hebben veel zieken, dus er zijn nog geen foto's gemaakt.
  • Deze week ben ik op vakantie, dus er zijn geen bezichtigingen geweest.

Ik begrijp best dat het moeilijk is om een eigen berdijf gaande te houden als ongeluk je op hetzelfde moment treft. Maar daar horen je klanten dan niet de rekening voor te betalen. Mijn appartement heeft in totaal ruim 3 maanden leeg gestaan, waardoor ik zeker 3000 euro aan huur ben misgelopen.

Er moest ook nog wat klein schilderwerk gedaan worden. Bij een bezoek van mij terug in Nederland in mijn appartement, viel het mij op dat er overal kleine verf spatjes zaten. Op de tafel, op mijn boekenkast. Klagen hierover hielp niet.

In de email die ik hierover schreef stond:

Echter daar ik deze week weer in Nederland ben, heb ik mijn apartement bezocht om eens de bezem erdoor heen te halen. Ik heb hierbij geconstateerd dat er zeer onzorgvuldig te werk is gegaan bij het schilderwerk. de volgende punten zijn geconstateerd:

  • verfklodders op de nieuwe licht dimmers in de woonkamer
  • beschadeging op een van de nieuwe eetkamer stoelen
  • verfspatjes in een van de hoeken van de kamer op de houten vloer en op de tv kast, wat duidt op niet afdekken van oppervlak
  • veel krassen in de houten vloer, wat duidt op het schuiven van bank en/of tafel

Antwoord hierop:

Zelf ben ik ook in de woning geweest, ook voordat hij de werkzaameheden heeft gedaan en ik kan je het volgende vertellen van mijn kant. Er zat nog oude afplaktape op verschillende plekken in de woning. Dit betekent dus ook dat er al door iemand anders geschilderd was voordat Ton het werk ging doen. Verder werken wij al een lange tijd samen met Ton van I. en dit is tot nu toe altijd tot ieders tevredenhied geweest. Ik vind het dus jammer dat dit niet het geval is bij jou.

Tot zover dus het avontuur met Barrington Real Estate. Heel leuk dat George een eigen bedrijf heeft opgezet, maar ik hou het bij hem voor gezien. Voor mij een hele slechte ervaring met de verhuur van mijn appartement.

Gelukkig had ik al een goede tip gekregen. Amstelland Makelaars. Hoe slecht mijn ervaring met Barrington, hoe goed met Amstelland Makelaars. Een groep jonge honden, die er echt alles aan doen om je een goed gevoel te geven dat er ook daadwerkelijk iets gebeurd. En dat er iets gebeurd is ook wel gebleken.

Binnen anderhalve week had Amstelland een huurder gevonden die er snel introkken. Hier en daar hebben ze nog wat verbeteringen aangebracht, waardoor het voor mij geen omkijken was naar mijn appartement. Alleen af en toe een emailtje, waardoor ik op de hoogte was. Dit was niet aan de orde destijds bij Barrington, waar je maar moest raden wat ze aan het doen waren, juist niets dus.

Nu na 7 maanden, heeft de eerste huurder opgezegd. Binnen twee weken was er alweer een nieuwe huurder gevonden, waardoor het appartement geen enkel moment leeg gestaan heeft. Heerlijk gevoel, aangezien je anders voor de hypotheek opdraaid, zonder dat er opbrengsten tegenover staan.

Dus voor verhuur van je apprtement, klop bij Amstelland makelaars aan, en laat Barrington Real Estate links liggen.