woensdag, juni 29, 2005

Ook in Nederland zijn er mensen die hun brood verdienen met handel op eBay

Door een collega van me werd ik net gewezen op het volgende artikel op de website van Bizz. Er zijn nu al meerdere bedrijven in Nederland ontstaan vanuit hobby verkopen op eBay. Deze mensen zagen hun verkopen zo hard stijgen, en was er zo'n grote mogelijkheid om te groeien, dat ze zich full time met de verkopen op eBay zijn gaan bezig houden. In de VS zijn dat er naar schatting al 450.000, in Nederland beginnen we eigenlijk pas. Hieronder het stuk van Bizz voor een deel, voor de rest, klik hier Auteur: Mark van der Heijden Miljoenen omzet met online veiling Verkopen via internet is niet moeilijk. Je hebt geen IT-kennis, programmeurs of webwinkel nodig. eBay is voldoende om in no-time een omzet van een miljoen per jaar te bereiken. Bedrijf: StuntStore International Winkel: stores.ebay.nl/stuntstore Business: computers, laptops en accessoires Werknemers: vier Omzet 2004: 450.000 euro Omzet 2005: 1.000.000 euro Toen Jeroen van der Woude drie jaar geleden de kracht van eBay ontdekte, hield hij zich nog verre van de handel in computers. Hij werkte voor zijn eigen enquêtebureau en verkocht in zijn vrije tijd een gesigneerde cd van TLC voor 90 euro aan een fan in de VS. Daarna volgde een oude computer en een oude cd-speler. "Ik begon de mogelijkheden van eBay te zien toen ik een verroeste tuinset met een nieuwprijs van 120 euro verkocht voor 190 euro. De klanten kwamen zelfs uit België langs om hem op te halen." Van der Woude kocht slim in via eBay. "Producten waarvan ik dacht dat ze makkelijk doorverkocht kunnen worden. Door een uitgebreidere beschrijving en betere foto's bij de advertentie te zetten verkocht ik ze met ongeveer 40 euro extra weer door." Tweedehands computers De zaak kwam pas echt aan het rollen toen eBay zijn bedrijf zag groeien. De veilingsite bracht hem in contact met leveranciers van tweedehands computers, brokers en partijen als Dell, HP en IBM die van hun off-lease computers af wilden. "Ik kocht die computers op en dat ging direct zo goed dat ik hulp nodig had", aldus Van der Woude. "Ik heb een compagnon gevonden en met hem ben ik een vof begonnen. Samen zijn we virtueel dezelfde winkel in België begonnen." Het huis groeide snel vol met computers, zodat er ruimte in een kringloopwinkel gehuurd moest worden. "Dat heeft een groot voordeel. Veel klanten hebben toch nog schroom om op internet te kopen, bij ons kunnen ze in de winkel komen." Eerlijkheid Een fysieke winkel helpt, maar het succes van verkopen op eBay staat of valt uiteindelijk met de juiste manier van adverteren. "Duidelijkheid en eerlijkheid staan voorop", zegt Van der Woude. "Bij de tuinmeubelen had ik vermeld dat ze verroest waren. Dat geeft mensen het gevoel dat ze niet voor verrassingen komen te staan."Vervolgens moeten klanten worden getrokken door de veilingen. "Je verdient niet op de veilingen. Veilen is de manier om mensen naar de winkel te trekken." StuntStore verdient zelf het meest aan de artikelen met vaste prijzen in de winkel.Op ongeveer eenderde van de veilingen wordt tegen inkoopprijs of daaronder verkocht, is de ervaring van Van der Woude. "Erg belangrijk is dat je onderzoekt wanneer de meeste mensen online zijn. Je weet dan dat de veilingen aflopen. Bovendien, als je te veel producten veilt, eindigen de prijzen te laag. Klanten bieden dan niet tegen elkaar op. Dat moet je in de gaten houden."